W zaciszu sypialni, leżąc w łóżku, przy pomocy smartfona i kilku kliknięć w specjalnej aplikacji możemy wyregulować temperaturę w pomieszczeniu, dostosować oświetlenie oraz włączyć lub wyłączyć dowolne urządzenie. Pod naszą nieobecność, ta sama aplikacja poinformuje nas o niepokojących ruchach w naszym mieszkaniu, otwartym oknie czy obecności dymu lub gazu. Nie, to nie jest futurystyczna wizja. To dostępne już obecnie rozwiązania oferowane przez inteligentny dom.
Wynajmując mieszkanie, musimy zabezpieczyć się przed nieuczciwym najemcą, który swoim zachowaniem lub zaleganiem z opłatami może przysporzyć nam problemów. Mimo że prawo chroni lokatorów, to jednak właściciel mieszkania ma możliwości zabezpieczenia się przed osobami, które nie będą chciały płacić czynszu, zdewastują lokal lub będą zakłócać spokój sąsiadów. Warto poznać zgodne z prawem metody i stosować je w przypadku każdej umowy najmu.
Świadectwo energetyczne to dokument, który zawiera informacje o tym, jakie jest zapotrzebowanie danego budynku na energię potrzebną do ogrzewania i wentylacji, klimatyzacji, podgrzania wody oraz oświetlenia. Przepisy unijne określają, kto i w jakich sytuacjach będzie potrzebował takiego dokumentu.
Często właściciele mieszkań i najemcy spierają się, kto powinien naprawiać usterki. Kodeks cywilny i ustawa o ochronie praw lokatorów jasno jednak mówią, że to wynajmujący powinien utrzymywać lokal w stanie, który pozwala z niego korzystać. Jeśli natomiast powstaną drobne szkody, związane z codziennym użytkowaniem mieszkania, to powinien naprawić je najemca we własnym zakresie.